Pedagog

 

Pedagog szkolny, pani  Małgorzata Forszpaniak, przyjmuje uczniów w następujących dniach tygodnia:

 

Środa   8.00-12.30
Czwartek   8.00-12.00
Piątek   8.00-12.00
   


Kontakt telefoniczny w godzinach pracy pod numerem telefonu: 18 262 30 25

Pedagog szkolny udziela także porad w zakresie doradztwa zawodowego.

 

Informator o ważnych punktach, w których uzyskają Państwo pomoc.

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Ośrodek Zdrowia w Krościenku nad Dunajcem ul. Esperanto 2 tel. 18 542 70 80

Nowy Sącz ul. Kościuszki 2 tel. 18 4438622 
Nowy Targ, ul. Aleje Tysiaclecia 35 tel. 18 2663568 godziny pracy: 800 - 1600
Zakopane, ul. Grunwaldzka 5A   tel. 18 2063973 godziny pracy: 800 - 1600

Rodzicu, jeśli Twoje dziecko jest uzależnione od komórki, internetu, komputera tu znajdziesz pomoc, bez wychodzenia z domuCzytaj więcej na ten temat.

 

Poradnia Zdrowia Psychicznego, Nowy Targ, ul.Szpitalna Pawilon C tel. 18 2662401 
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Nowy Targ, Szaflarska 39 tel. 18 26 64 207, 26 40 807


Poradnia Profilaktyki i Terapii Uzależnień "Rodzina", Zakopane, ul. Grunwaldzka 5A tel. 18 2017200 
Stowarzyszenie "Monar" punkt konsultacyjny,           Kraków, tel. 12 4306135 
Rodzinny Ośrodek Diagnostyczno - Konsultacyjny,    Zakopane, ul.Gimnazjalna 13B tel. 18 2068088

Ogólnopolskie telefony:

POLICJA 997,112

Niebieska linia

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie

tel. 0 801 120 002  www.niebieskalinia.pl

poniedziałek - sobota 8.00- 22.00, niedziele i święta - w godz. 8.00- 16.00

opłata za połączenie - opłata za każdą minutę zgodnie z posiadaną taryfą


Pomarańczowa Linia dla rodziców, których dzieci  zażywają narkotyki, piją alkohol
tel. 0 801 140 068 poniedziałek - piątek 14.00- 20.00,
www.parpa.pl

Narkotyki-narkomania
Ogólnopolski Telefon Zaufania
tel. 0 801 199 990

Rzecznik Praw Dziecka
tel. 0 800 121 212

Centrum Wsparcia Dziecka i Rodziny w Zakopanem
ul. Tetmajera 31
34-500 Zakopane
tel. 18 201 24 49

Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
Ośrodek Interwencji Kryzysowej
ul. Makuszyńskiego 9
34-500 Zakopane
czynne PN-SB od 8.00-20.00
tel. 18 206 44 54

 

1. Młodzież

PORADNIE PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna jest placówką publiczną, która świadczy bezpłatne usługi. Udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i terapeutycznej dzieciom, rodzicom oraz nauczycielom. Praca poradni koncentruje się wokół czterech podstawowych zadań:
• diagnozy
• terapii,
• doradztwa,
• profilaktyki.

Dane kontaktowe :
Nowy Targ Godziny pracy:
Al. Tysiąclecia 35 poniedziałek – piątek 8.00-17.00
34-400 Nowy Targ
tel./fax. 18 266 35 68
Czarny Dunajec Godziny pracy:
Punkt Konsultacyjny: poniedziałek 7.30-9.30
ul. Kolejowa 14 a środa 8.00-10.00
34-470 Czarny Dunajec środa 15.00-17.00
kontakt telefoniczny z siedzibą Poradni w Nowym Targu
tel. 18 266 35 68
Ochotnica Dolna Godziny pracy:
Punkt Konsultacyjny: poniedziałek 8.00-14.00
ul. Hologówka 180 środa 8.00-14.00
34-452 Ochotnica Dolna piatek 8.00-14.00
kontakt telefoniczny z siedzibą Poradni w Nowym Targu
tel. 18 266 35 68
Krościenko Godziny pracy:
Punkt Konsultacyjny: poniedziałek 10.00-16.00
ul. Esperanto2 wtorek 8.00-14.30
34-450 Krościenko środa 8.00-17.00
tel. 18 542 70 80 czwartek 12.30-15.30
Zakopane ul. Grunwaldzka 5A
34 -500 Zakopane
tel./fax. 18 206 39 73 piątek 8.00-14.00 Godziny pracy :
poniedziałek – piątek 08.00 – 18.00

PORADNIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Wymienione poradnie świadczą usługi bezpłatnie. Przyjmują dzieci i młodzież od pierwszego do osiemnastego roku życia. Oferują diagnozę i terapię psychiatryczną i psychologiczną w tym leczenie zburzeń odżywiania.

Dane kontaktowe :
Kraków Godziny pracy :
Wojewódzki Specjalistyczny Szpital Dziecięcy poniedziałek – piątek 08.00 -15.00 im. św. Ludwika w Krakowie
ul. Strzelecka 2 31-503 Kraków rejestracja telefoniczna 12 619 86 93
Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży Godziny pracy : ul. Krowoderskich Zuchów 7/105 poniedziałek – piątek 08.00 -15.00 31 – 271 Kraków tel. 12 633 13 80
Stowarzyszenie Dobrej Nadziei NZOZ ul. Batorego 5
31-135 Kraków tel./fax. 12 633 35 31
PORADNIE TERAPII UZALEŻNIEŃ DLA MŁODZIEŻY
Poradnie świadczą usługi bezpłatnie dla młodzieży nadużywającej, eksperymentującej i uzależnionej od substancji psychoaktywnych.
Dane kontaktowe :
Zakopane Godziny pracy :
Poradnia Profilaktyki i Terapii Uzależnień poniedziałek - piątek 10:00 - 18:00 ul. Grunwaldzka 5a
34-500 Zakopane tel. 18 201 72 00
2. Dorośli
PORADNIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA DOROSŁYCH
Wymienione poradnie świadczą usługi bezpłatnie. Przyjmują osoby dorosłe. Oferują
Dane kontaktowe :
Zakopane
Szpital Powiatowy im. Dr Tytusa Chałubińskiego
ul. Kamieniec 10 34-500 Zakopane rejestracja telefoniczna: 18 201 20 21, 18 201 60 15, 18 201 60 16 wew. 244
Nowy Targ
Podhalański Szpital Specjalistyczny im. Jana Pawła II w Nowym Targu ul. Szpitalna 14 34 – 400 Nowy Targ rejestracja telefoniczna: 18 263 37 06
PORADNIE I PUNKTY KONSULTACYJNE DLA UZALEŻNIONYCH DOROSŁYCH
Poradnie i punkty konsultacyjne świadczące usługi w zakresie poradnictwa lub terapii dla osób dorosłych uzależnionych i współuzależnionych.
Dane kontaktowe :
Zakopane
Szpital Powiatowy – Poradnia Leczenia Uzależnień im. Dr Tytusa Chałubińskiego
ul. Kamieniec 10 34-500 Zakopane rejestracja telefoniczna: 18 201 20 21, 18 201 60 15, 18 201 60 16 wew. 258
Nowy Targ
Podhalański Szpital Specjalistyczny – Poradnia Leczenia Uzależnień im. Jana Pawła II w Nowym Targu ul. Szpitalna 14 34 – 400 Nowy Targ rejestracja telefoniczna : 18 263 37 40
Oddział Detoksykacyjny : 18 263 34 62
MIEJSKIE I GMINNE KOMISJE DS. PRZECIWDZIAŁANIA ALKOHOLIZMOWI
Miejska Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ul. Krzywa 1 34 – 400 Nowy Targ tel. 18 264 66 23
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ul. Bulwarowa 9 34 – 400 Nowy Targ tel. 18 266 36 34
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ul. Józefa Piłsudskiego 4 34 – 470 Czarny Dunajec tel. 18 261 35 17
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ul. 3 – go Maja 1 34 – 480 Jabłonka tel. 18 261 11 25
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ul. Gorczańska 3 34 -436 Maniowy tel. 18 275 00 70
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ul. Rynek 35 34 -450 Krościenko tel. 18 262 30 77
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Lipnica Wielka 34 -483 Lipnica Wielka tel. 18 263 45 95
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ul. Jana Pawła II 20 34 -442 Łapsze Niższe tel. 18 265 93 19
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych os. Dłubacze 160 34 -452 Ochotnica Dolna tel. 18 262 09 44
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Raba Wyżna 34 -721 Raba Wyżna tel. 18 267 12 31
Miejska Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ul. Parkowa 2 34 -700 Rabka - Zdrój tel. 18 267 64 40
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Spytkowice 22 34 -745 Spytkowice tel. 18 268 83 70
Gminna Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ul. Zakopiańska 18 34 -424 Szaflary tel. 18 26 123 26
Miejska Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ul. Szalaya 103 34 -460 Szczawnica tel. 18 262 22 03 w. 27
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
ul. Słoneczna 3 34-500 Zakopane tel. 18 206 23 65
3. Rodzina
Instytucje świadczące bezpłatna pomoc w zakresie zapobiegania przemocy w rodzinie, pomocy społecznej
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie ul. Szaflarska 39 34 – 400 Nowy Targ tel. 18 264 08 07
tel./fax. 18 266 42 07
Ośrodek Pomocy Społecznej Godziny pracy : ul. Kościuszki 8 poniedziałek 7.30 - 16.00
34-400 Nowy Targ wtorek – czwartek 7.30 - 15.30 tel. /fax. 18 266 25 93 piątek 7.30 - 15.00
Ośrodek Pomocy Społecznej Godziny pracy : ul. Jagiellońska 7 poniedziałek – piątek 7.30 - 15.30
34–500 Zakopane
tel. 18 201 47 33, 18 206 41 50
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Józefa Piłsudskiego 4 34 – 470 Czarny Dunajec tel. 18 26 135 46
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ul. 3 – go Maja 1 34 – 480 Jabłonka tel. 18 261 11 47
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Gorczańska 3 34 -436 Maniowy tel. 18 275 08 83
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Rynek 35 34 -450 Krościenko tel. 18 262 30 09
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Lipnica Wielka 518 34 -483 Lipnica Wielka tel. 18 263 49 90
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Jana Pawła II 18 34 -442 Łapsze Niższe tel. 18 262 89 16 tel./fax. 18 265 91 45
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej os. Dłubacze 160 34 -452 Ochotnica Dolna tel. 18 262 46 01
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Raba Wyżna 41 34 -721 Raba Wyżna tel. 18 267 12 31
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Parkowa 2 34 -700 Rabka - Zdrój tel. 18 267 98 68
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Zakopiańska 18 34 -424 Szaflary tel. 18 275 47 03
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ul. Szalaya 103 34 -460 Szczawnica tel. 18 262 10 66


Instytucje świadczące bezpłatna pomoc osobom niepełnosprawnym.
Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności Godziny pracy : ul. Szaflarska 39 34 – 400 Nowy Targ poniedziałek - piątek 07.30 – 13.00
tel./fax. 18 266 60 23


Ogólnopolskie telefony:

POLICJA 997,112


OGÓLNOPOLSKI TELEFON DLA OFIAR PRZEMOCY W RODZINIE "Niebieska Linia" 801 12 00 02
poniedziałek - sobota 8.00- 22.00, niedziele i święta - w godz. 8.00- 16.00
opłata za połączenie - opłata za każdą minutę zgodnie z posiadaną taryfą
OGÓLNOPOLSKI TELEFON DLA RODZICÓW DZIECI ZAŻYWAJACYCH NARKOTYKI, PIJĄCYCH ALKOHOL „Pomarańczowa linia” 801 14 00 68 poniedziałek - piątek 14.00- 20.00,

INFORMACJE DLA RODZICÓW

10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców – w „pigułce”

Błąd pierwszy - wpajanie błędnych przekonań.

Błędne przekonanie nr 1 – „We wszystkim muszę być dobry”.
Błędne przekonanie nr 2 – „Znaczę tyle, co moje osiągnięcia”.
Błędne przekonanie nr 3 – „Negatywne uczucia są złe”.
Błędne przekonanie nr 4 – „Wszyscy muszą mnie lubić”.
Błędne przekonanie nr 5 – „Popełnianie błędów lub proszenie o pomoc jest złe".

Błędne przekonanie nr  1 – „We wszystkim muszę być dobry”.

Granica pomiędzy motywowaniem dzieci do tego, by starały się robić najlepiej to, czego się podejmują, a zaszczepieniem błędnego przekonania, że muszą być we wszystkim najlepsze jest subtelna.

Sytuacje, w których zakorzenia się  przekonanie „We wszystkim muszę być dobry”:

    zmuszanie dzieci do zajęć, które nie budzą ich zainteresowań,
    rodzice nigdy nie akceptują „mniej niż idealnego” wykonania danego zadania.

Co robić, żeby uniknąć skutków zaszczepienia omawianego błędnego przekonania?

    Należy dzieciom umożliwić podejmowanie rozmaitych działań i zachęcać do angażowania się w te, które je interesują.

Dzieci powinny zrozumieć, że każdy człowiek ma inne zainteresowania i zdolności i że stanowi niepowtarzalną kombinację zalet i słabości.

Ważne!

Poparcie dla wysiłków dziecka, a nie dla stopnia jego osiągnięć, zwiększy samoocenę i motywację do podejmowania wysiłków w przyszłości.

Błędne przekonanie nr 2 – „Znaczę tyle, co moje osiągnięcia”.

To przekonanie jest bliskie przekonaniu numer jeden, czyli jest ono rezultatem pragnienia rodziców, by dzieci zawsze były dobre we wszystkim, czego się podejmują.
Dzieciom trudno jest odróżnić aprobatę i dezaprobatę wobec tego, co robią, od oceny tego kim są jako jednostki. Oznacza to, że pochwała rodzica za jakieś osiągnięcie może być zinterpretowana przez dziecko jako oznaka miłości. Możliwa jest również sytuacja odwrotna.

Co robić , żeby uniknąć skutków zaszczepienia omawianego błędnego przekonania?

    Warto wyrażać dezaprobatę wobec zachowań, a nie ludzi np. takie stwierdzenia jak: „jesteś takim dobrym chłopcem” lub „byłeś dzisiaj straszny” nie pomagają w zmianie zachowań, a tak naprawdę wywołują pomieszanie pojęcia miłości z aprobatą.
    Zapewniać dziecko o swojej miłości nawet wtedy, gdy nie zrobiło niczego szczególnie godnego uwagi; takie zachowanie przesyła informację, że twoja miłość do niego nie opiera się wyłącznie na jego dokonaniach.

Ważne!

    Dzieci, które są otoczone przez rodziców bezwarunkową miłością, bezpieczniej się czują i ich samoocena jest wyższa. Stają się bardziej pewne własnej wartości i częściej zaczynają polegać na swoich wewnętrznych możliwościach. Jako osoby dorosłe są zwykle spokojniejsi i wewnętrznie poukładani. Lepiej znoszą krytykę, a dzięki silnemu poczuciu wartości wolą polegać na sobie niż na innych. Natomiast dzieci, które czują, że miłość rodziców jest uwarunkowana konkretnym zachowaniem, są niepewne i uzależnione od aprobaty zewnętrznej.

Błędne przekonanie nr  3 – „Negatywne uczucia są złe”.

Rodzice często wpajają dzieciom błędne przekonania w stylu: „Negatywne uczucia są złe”, ponieważ im samym trudno jest je wyrazić i nie są w stanie zapewnić dzieciom właściwych modeli do naśladowania. Niestety przekazują oni dzieciom nieumiejętność wyrażania silnych emocji i odpowiedniego reagowania na nie. Tacy rodzice mogą również  aktywnie tłumić uczucia złości lub strachu poprzez bagatelizowanie stanu emocjonalnego dziecka.

Szkodliwe stwierdzenia:

    „Chłopcy nie płaczą”.
    „Nie powinieneś się na nią złościć”.
    „Nie martw się tym, dasz sobie radę”.

Powyższe wypowiedzi mogą komunikować, że dziecko nie ma prawa odczuwać  danej emocji lub że to, co czuje jest nieważne. W swoich wysiłkach, by ułatwić dzieciom życie, rodzice czasami nierozsądnie zbywają lub bagatelizują ich uczucia.

Co robić, żeby uniknąć skutków zaszczepienia omawianego błędnego przekonania?

    Uzmysławiać dzieciom, że mają prawo do swoich uczuć, a silne emocje są zupełnie normalne; może być wiele odpowiednich i nieodpowiednich sposobów wyrażania tych emocji, ale samo doświadczanie ich jest naturalne i zdrowe.

Błędne przekonanie nr 4 – „Wszyscy muszą mnie lubić”.

Bardzo ważne jest nauczanie dzieci, jak żyć z innymi ludźmi i kiedy trzeba podporządkować się autorytetom. Problem powstaje wtedy, gdy nauczanie nie postępuje dalej. Ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy potrzebą przystosowania się do innych, a zrozumieniem, że konflikty to coś normalnego  i nie do uniknięcia. Co więcej, musimy nasze dzieci nauczyć tego, jak wyrażać swoje uczucia w odpowiedni sposób i czuć się przy tym pewnie.

Co robić, żeby uniknąć skutków zaszczepienia omawianego błędnego przekonania?

    Pozwalać dzieciom uświadomić sobie, że nie mogą i nie muszą uszczęśliwiać wszystkich.
    Uświadamiać dzieci, że nie da sie uniknąć konfliktów oraz, że chociaż należy wysłuchać odmiennych punktów widzenia, równocześnie trzeba obstawać przy swoim, jeśli jest się przekonanym o swojej racji.
    Godząc się jako rodzice na to, by dzieci się z nami czasami nie zgadzały, od czasu do czasu możemy je zapewnić, że ich potrzeby i odczucia są tak samo ważne i cenne jak nasze, nawet jeśli nie są takie same.
    Zachęcać nasze dzieci do tego, by polegały na własnych przekonaniach i opiniach, nawet w obliczu dezaprobaty innych.

Ważne!

    Zachęcając  nasze dzieci do tego, by polegały na własnych przekonaniach i opiniach, nawet w obliczu dezaprobaty innych, wzmacniamy w nich umiejętność radzenia sobie z presją otoczenia.
    Dzieci, które dorastają w przeświadczeniu, że muszą zadowolić wszystkich, będą w przyszłości pełne lęków i wątpliwości co do wartości swojej osoby. Ich poczucie własnej wartości pozostanie pod kontrolą innych. „Jeśli mnie lubisz to znaczy, że jestem w porządku, jeśli mnie nie lubisz, to znaczy, że ze mną jest coś nie tak”.

Błędne przekonanie nr  5 – „Popełnianie błędów lub proszenie o pomoc jest złe”.

    Z problemem popełniania błędów ściśle wiąże się mniemanie, że prośba o pomoc oznacza niekompetencję i słabość.
    W naszych wysiłkach, by dzieci stały się samodzielnymi, niezależnymi osobami dorosłymi, możemy nieopatrznie wpoić błędne przekonanie typu: „muszę wszystko zrobić sam".
        Co robić, żeby uniknąć skutków zaszczepienia omawianego błędnego przekonania?
        Zapewniać dzieciom bezpieczną i pomocną atmosferę w domu np. poprzez zapewnianie, że pytania, które zadają są mile widziane i rozważane np. „Wiesz co, to dobre pytanie zastanówmy się nad tym”.

Ważne!

    Dzieci, które rozumieją, że błędy są naturalne i nieuniknione, mają wyższą samoocenę. Unikną one w przyszłości autodestrukcyjnej skłonności do obwiniania siebie za nieustający proces „prób i błędów", jakim jest życie.
    Gdy rodzice uczą dzieci oceniać sytuację i prosić  o pomoc wtedy, kiedy jej potrzebują, zwiększają ich szansę na osiągnięcie w przyszłości sukcesu.

Błąd drugi – nieświadome prowokowanie złego zachowania.

    Dzieci starają się zwrócić na siebie uwagę rodziców, również poprzez złe zachowanie. Uwielbiają, kiedy je chwalisz, jednak wolą raczej być przez Ciebie skrzyczane i pouczone, niż kompletnie ignorowane.
    Aby zwiększyć skuteczność swoich działań, rodzice muszą się nauczyć szukać pozytywnych zachowań swoich dzieci, a potem nagradzać uwagą lub pochwałą. Wydaje się to bardzo proste, ale ciągłe pamiętanie o tym wymaga dużego wysiłku.
    Bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę „niewywoływania wilka z lasu i nic nie mówić, gdy dzieci zachowują się dobrze”
    Nagradzanie za właściwe postępowanie naprawdę się sprawdza. Żeby osiągnąć lepsze efekty, pochwały rodziców muszą być skierowane na konkretne zachowania , a nie na te, które można opisać ogólnymi stwierdzeniami.
    O wiele lepiej jest powiedzieć: „Dziękuję, że otworzyłeś mi drzwi.”, niż „Dzisiaj byłeś bardzo grzeczny.".

Warto zapamiętać!

    Wszystkie dzieci wymagają uwagi.
    Zauważaj dobre zachowanie, a nie tylko złe.
    Chwal konkretne zachowania; nie stosuj pochwał ogólnych.
    Próbuj „wyłapać” dobre zachowania dziecka i je nagradzaj.
    Chwal każdy mały kroczek dziecka ku pożądanemu zachowaniu.
    Czasami trzeba nagradzać brak złego zachowania.

Błąd trzeci – brak konsekwencji.

    Konsekwencja oznacza kierowanie się przyjętymi zasadami i logiką. Jeśli ustalasz jakąś zasadę i straszysz następstwami, jej nieprzestrzegania, to postępuj zgodnie z tym, co zostało powiedziane. Dzieci bardzo szybko uczą się sprawdzać, gdzie jest granica, szczególnie gdy rodzice składają oświadczenia i się z nich nie wywiązują.

Warto  zapamiętać:

    Surowość czy liberalizm nie mają takiego znaczenia jak stałe przestrzeganie zasad i konsekwencji.
    Zawsze postępuj zgodnie z zasadami.
    Daj jedno ostrzeżenie, a potem dopiero zastosuj odpowiednią karę.
   Konsekwentne zasady są dla ciebie źródłem przejrzystej struktury, która zaspokaja potrzebę bezpieczeństwa i kontroli.
    Dbaj o konsekwentne wykonywanie porannych i wieczornych czynności.
    Stosuj krótkie i łatwe do zrealizowania kary.
    Nie zaprowadzaj dyscypliny, kiedy jesteś zły. Rodzice powinni tworzyć jeden front.

Błąd piąty – zrobię to za Ciebie.

Zwłaszcza nastolatki są skłonne do rozwijania w sobie niechęci do rodziców lub nadmiernej zależności od nich wtedy, gdy dają oni liczne rady, zamiast pozwolić im uczyć się samodzielności. Jeśli rodzice podsuwają rady, które się sprawdzają nastolatki będą przypisywali skuteczność tych rad rodzicom, nie dostrzegając cennego wpływu własnych działań i własnej inicjatywy.  Podobnie jest też gdy rodzice dają radę, która się nie sprawdza, dzieci zwykle winią ich za jej następstwa i nie uczą się na własnych błędach.

Pozwolenie dzieciom na doświadczenie logicznych konsekwencji swoich działań dotyczy dzieci w każdym wieku, łącznie z nastolatkami. Jeśli nastolatek regularnie spóźnia sie na obiad, nie zostawiaj dla niego porcji jedzenia. Logiczne konsekwencje jego chronicznego spóźniania się głód lub samodzielne przyrządzenie posiłku – będą dla niego cenniejszą lekcją niż bezpośrednia interwencja.

Warto zapamiętać:

    Kiedy to możliwe, pozwalaj dziecku uczyć się na logicznych konsekwencjach swojego postępowania.
    Rozwiązywanie problemów za dzieci wywołuje ich złość i pogłębia zależność.
   Uczenie się na własnych błędach jest niewłaściwe tylko wówczas, kiedy zagraża to bezpieczeństwu dziecka lub naruszone zostają prawa innych.
    Pomagaj w rozwiązywaniu problemów tylko wtedy, gdy konieczna jest twoja ingerencja.

Błąd szósty – my przeciwko nim.

Na relacje w każdej rodzinie decydujący wpływ mają dorośli. Ten brak równowagi sił bardzo często narzuca autorytarny styl wychowania. W takiej sytuacji dzieci zazwyczaj zaczynają się złościć, są sfrustrowane i urażone, czyli przeżywają emocje, które najczęściej prowadzą do buntu i zaostrzonych konfliktów. Aby zapobiec takim sytuacjom rodzice muszą przyjąć styl wychowania bardziej nastawiony na współpracę, który jednoczy rodzinę w zespół i pozwala wspólnie rozwiązywać konflikty. Jedną z najskuteczniejszych metod, jakie mogą być wykorzystywane przez rodziny w tworzeniu atmosfery współpracy jest spotkanie rodzinne, czyli regularne zwoływane zebranie, podczas którego członkowie rodziny omawiają bieżące kwestie, łącznie ze swoimi życzeniami, sugestiami, zmartwieniami, osiągnięciami, uczuciami i pytaniami.

Warto zapamiętać:

    Nastawienie „rodzice przeciwko dzieciom” wywołuje urazę i walkę.
    Spotkania rodzinne pomagają przyjąć  skuteczniejszy styl wychowania, bardziej nastawiony na współpracę

Błąd siódmy – żelazna dyscyplina.

Jeden z najbardziej szkodliwych błędów polega na wprowadzeniu dyscypliny pod wpływem zdenerwowania.

Należy wprowadzać dyscyplinę w odpowiednim momencie - kiedy puszczają nerwy, uczestnicy konfliktu podnoszą swoje „psychologiczne tarcze” i bardziej zajmują się atakiem i obroną niż próbami znalezienia realnego rozwiązania problemu. Jeśli do problemu podchodzi się po wygaśnięciu gwałtownych emocji, pozytywne jego rozwiązanie jest bardzo prawdopodobne.

Warto zapamiętać

    Nie próbuj wprowadzać dyscypliny, kiedy jesteś zły.
    Stosuj dyscyplinę w odpowiednim momencie.
    Wyciągaj odpowiednie konsekwencje.
    Dawanie dzieciom wyboru zwiększa ich poczucie kompetencji i kontroli.
    Wprowadzaj dyscyplinę, by uczyć.
    Celem wprowadzenia dyscypliny nie jest udowodnienie kto ma rację, a kto jej nie ma. Takie podejście sprzyja bowiem konfliktom i budzi w dziecku poczucie wstydu.
    Celem dyscypliny jest zmiana zachowania, które stwarza problemy.

Błąd ósmy – rób to, co mówię, a nie to, co robię.

W podobny sposób możemy pozytywnie wpływać na życie naszych dzieci, dając im odpowiedni przykład do naśladowania. Nasze podstawowe przekonania i wartości – czyli to, co czyni nas takimi, jacy jesteśmy – za sprawą naszych działań są wyraźnie komunikowane dzieciom. To co robimy, ma na dzieci o wiele większy wpływ niż to, co mówimy.

Warto zapamiętać:

    Ucz dzieci dając im dobry przykład.
    To co rodzice robią, ma na dzieci większy wpływ, niż to, co mówią.
    Dorośli mogą wpływać zarówno na pozytywne, jak i negatywne zachowanie swoich dzieci.
   Dzieci i nastolatki mogą ulegać wpływom rówieśników i mediów, ale najczęściej przyjmują wartości i postawy przekazywane im przez rodziców.

Błąd dziewiąty – ignorowanie potrzeb i trudności dziecka.

Zadaniem rodzica jest służyć dziecku wsparciem.

Warto zapamiętać

    Wiele dzieci przejawia zachowania i nastroje, które mogą wydawać się dziwne, ale w rzeczywistości są normalne i mijają.
    U niektórych dzieci występują objawy zaburzeń, wymagających interwencji specjalistów z dziedziny zdrowia psychicznego, lekarzy i /lub nauczycieli.
    Rodzice powinni zaniepokoić się zachowaniem sprawiającym problemy, jeśli utrzymuje się ono przez dłuższy czas, jest bardzo nasilone lub przeszkadza dziecku w codziennym funkcjonowaniu.
    Niektóre zaburzenia wymagające pomocy specjalisty to:
    zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytami uwagi,
    zaburzenia procesu uczenia się,
    depresja dziecięca,
    nerwice lękowe,
    zaburzenia obsesyjno-kompulsywne,
    fobia.
    Jeśli dziecko ma szczególne potrzeby, rodzice powinni być jego zdecydowanymi obrońcami.

Błąd dziesiąty – hamowanie naturalnej radości życia i ciekawości świata.

Ucząc dzieci samodzielności i odpowiedzialności rodzice powinni także pielęgnować ich naturalną ciekawość świata i radość, jaką wnoszą w nasze życie. Nauczenie dzieci czerpania radości z każdego dnia pomaga uodpornić je na niezliczoną liczbę problemów w przyszłości. Pomagając dzieciom nauczyć się śmiać z samych siebie sprawiasz, że mniej poważnie podchodzą do niepowodzeń życiowych, których nie da się uniknąć.

Zapraszam do lektury książki „10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców” Kevina Steede.